
En bransch som i flera år innan hade små marginaler, som klädbutiker, de har inte fått det lättare nu när det kom en pandemi. I flera år har vi pratat om det som kallas ”butiksdöden” och sett hur E-handeln tagit delar av den konsumtion som vi annars lagt på att befinna oss fysiskt i butiker.
Vi kommer inte kunna ändra den pågående utveckling i så stor del, för det handlar om våra invanda förväntningar och beteenden. Många förväntar sig snabbare leveranser, billigare priser och tillgänglighet 365/24/7. Dessa förväntningar kan inte en analog butiksyta med betald personal möta idag fullt ut.
Det vi kommer kunna ändra på är hur vi använder den ytan som idag är butiksyta och hur vi handlar. En kvalificerad gissning är att vi kommer få se mer av små lokala lager tillsammans med showrooms, istället för dagens modeller av butikslokaler. Detta för att vi skall kunna ha snabbare leveranser, handla digitalt och prova t.ex kläder i en ”butik” istället för att behöva skicka med paket fram och tillbaka.
Vi kan tänkas få se en kombination där distribution slås ihop med retail mycket mer sömnlöst. Så länge leve butiksytan, go for butiksdöden.
[…] av produkter från t.ex Teknikmagasinet. Detta gör att vi inte kommer få se en så stor butiksdöd, om företagen kan ställa om till att även ha små lokala […]